regeneracja

REGENERACJA

Regeneracja rozruszników:

rozrusznik przed regeneracją rozrusznik po regeneracji

Całkowity proces naprawy rozrusznika dzieli się na szereg specjalistycznych działań, takich jak:

  • całkowity demontaż urządzenia na pojedyncze podzespoły,
  • dokładne czyszczenie podzespołów,
  • diagnostyka sprawności pojedynczych elementów,
  • regeneracja sprzęgła i wyłącznika elektromagnetycznego,
  • wymiana tulejek i szczotek,
  • opcjonalna wymiana albo regeneracja wirnika i uzwojenia
  • ochrona części przed korozją,
  • montaż podzespołów oraz sprawdzenie ich sprawności na specjalnym stanowisku testowym.

Naprawiony rozrusznik po zakończeniu prac jest odpowiednio znakowany cechą służącą ustaleniu źródła jego pochodzenia, jak również przypisania osoby odpowiedzialnej za regenerację.

W przypadku, gdy uzwojenie i/lub wirnik rozrusznika są niesprawne, w zależności od kosztów regeneruje się daną część lub wymienia na nową. Istnieją techniczne możliwości regenerowania każdego wirnika i/lub uzwojenia jednak z punktu widzenia kosztów przeprowadzanie regeneracji nie zawsze jest opłacalne. W przypadku regeneracji dużych partii popularnych modeli wirników koszt regeneracji pojedynczego produktu jest na tyle niski, że opłaca się naprawiać rozrusznik pod kątem wirnika (poprzez wymianę komutatora). W pozostałych przypadkach, gdy koszt wymiany podzespołów na nowe jest niższy lub porównywalny z kosztem przeprowadzenia regeneracji, wymienia się części na zupełnie nowe.


Regeneracja alternatorów:

alternator przed regeneracją alternator po regeneracji

W zakresie działań związanych z naprawą alternatorów znajduje się:

  • całkowity demontaż urządzenia na podzespoły,
  • proces czyszczenia podzespołów,
  • diagnostyka – sprawdzanie działania poszczególnych elementów,
  • regeneracja gniazd mocujących, łożyskowych oraz koła pasowego
  • wymiana łożysk, szczotek oraz pierścienia,
  • ewentualna wymiana lub regeneracja takich elementów jak: wirnik, uzwojenie, zestaw prostowniczy, regulator,
  • ochrona poszczególnych podzespołów przed korozją,
  • montaż podzespołów i sprawdzenie działania urządzenia na stanowisku testowym.

Po wszelkich działaniach naprawy alternatorów znakuje się je cechą niezbędną do oznaczenia jego źródła pochodzenia, a także przypisania do osoby przeprowadzającej prace.

Aby prace przebiegły prawidłowo, należy dokładnie i prawidłowo ocenić stan najważniejszych podzespołów, a mianowicie regulatora, wirnika, uzwojenia i zestawu prostowniczego. O skuteczności działań decydują techniczne możliwości kontroli oraz pomiaru tych elementów. Istotną rolę odgrywa również należyty dobór części zamiennych oraz jakość łożysk, które są poddane wymianie. W sytuacji, gdy któryś z podzespołów głównych (regulator, uzwojenie, wirnik, zestaw prostowniczy) jest uszkodzony, należy zregenerować go lub wymienić na nowy. Prace naprawcze mogą mieć różny przebieg i charakter, w zależności od kilku czynników:

  • regeneracja zestawu prostowniczego to wymiana diod mocy lub wzbudzenia i opcjonalna wymiana izolatorów,

  • w przypadku naprawy regulatora alternatora wymienia się jego strukturę elektroniczną, a więc chip,

  • regeneracja uzwojenia dotyczy wymiany drutu nawojowego na odzyskanym poprzednio karkasie,

  • najbardziej skomplikowana w naprawie alternatora jest regeneracja wirnika, bowiem konieczny jest jego demontaż, przewinięcie cewki wzbudzenia i zmontowanie od nowa oraz wyważenie. W tym przypadku zdarza się, że koszt wymiany na nowy element jest dużo bardziej ekonomiczny, aniżeli jego regeneracja. Decyzja podejmowana jest zawsze indywidualnie.

  

  




  
projektowanie stron internetowych, Bydgoszcz
Bendiks Waszak Marek Waszak |
ul. Toruńska 108, 85-023 Bydgoszcz, POLSKA